Hur man lär sig att dansa hemma

Hur man lär sig att dansa hemma

Att lära sig dansa i sitt eget hem är ett bra sätt att få lite motion och lära sig några coola rörelser på en gång! Välj en dansstil som du vill fokusera på först och se till att du värmer upp och kyler ner dig under varje pass. Lär dig danssteg och rutiner genom att titta på videor och se dig själv i spegeln för att se var du kan göra förbättringar.

Du kan också lära dig att dansa freestyle. När du känner dig säker, ta på dig dansskorna och njut av dig på dansgolvet!

Välj en stil och träna säkert

Välj den dansstil du vill lära dig. Det finns så många olika typer av dans vilket gör att det kommer att finnas en stil som passar dig. Titta i dansböcker, titta på dansvideor online eller se dansare uppträda för att hitta en stil som du vill fokusera på. Några populära typer av dans inkluderar balett, jazz, samtida och hiphop.

Utforska så många olika typer av dans som du kan för att hitta en som du tror att du kommer att gilla.

Välj den dansstil du vill lära dig

Värm upp och stretch innan du börjar dansa. Jogga på plats i 1-5 minuter tills du kan känna hur din puls ökar. Flytta dina fotleder, axlar och höftleder i små cirklar. Sträck ut dina hamstrings genom att lägga dig på rygg och dra varje knä mot bröstet och sedan sträcka ut benet. Upprepa utfall 5-10 gånger för att sträcka ut låren.

Det finns många uppvärmningspass för dans tillgängliga online. Prova många olika uppvärmningar för att se vad du föredrar.

Att värma upp innan du dansar hjälper till att förbättra din kropps prestation och att förebygga skador.

Kyl ner i cirka 10 minuter när du har dansat klart. Börja kyla ner din kropp genom att gradvis minska hastigheten och intensiteten på ditt danspass, för att börja sänka din puls. Fortsätt dansa, men dansa långsammare eller välj en långsammare låt. Försök att inte höja din puls igen under ditt träningspass.

Om du föredrar det kan du sträcka ut var och en av dina muskler som du arbetade med under din uppvärmning i 15 sekunder vardera.

Se till att dricka lite vatten när du har dansat klart för att återfukta.

Öva styrka och flexibilitetsövningar för att förbättra din dansförmåga. Dans kräver många olika träningsformer för att du ska känna dig som en piggare, starkare och mer självsäker dansare. Träna regelbundet styrkeövningar som att lyfta vikter, gå i trappor eller yoga. Testa pilates, tai chi eller stretching för att förbättra din flexibilitet.

Öva dansrörelser och rutiner

Öva dansrörelser och rutiner

Välj dansvideor att följa med för att lära dig rörelserna och rutinerna. Använd en sökmotor eller sökfältet på YouTube för att hitta instruktionsvideor för din valda dansstil. Välj 1-2 videor som är designade för nybörjare och som verkar lätta att följa.

Kom ihåg att när du tittar på dansare på en video kommer deras rörelser att spegla dina. Det betyder att du ska matcha den sida av kroppen som instruktören rör sig med samma sida av din egen kropp.

Försök att hålla dig borta från de instruktionsvideor som är inriktade på mer avancerade dansare tills du tränar mer och känner dig mer säker på din förmåga.

Spegla instruktörens rörelser i dansvideon. Möta dansinstruktören i videon och låtsas att du är spegelbilden av instruktörens rörelser. Titta på instruktören hela tiden och försök hänga med i alla steg.

Lär dig dansstegen och sekvenserna i ordning. Det är troligt att videon som du tittar på kommer att bestå av några olika steg att lära sig. Öva vart och ett av dessa steg tills du känner dig säker på att utföra dem. Lär dig sedan sekvensen av stegen, var uppmärksam på vilket steg du ska börja med och hur du går över till nästa.

När du väl har lärt dig stegen kan det fortfarande ta lite övning för att lära dig ordningen.

Även om instruktören kan förklara stegen och sekvensen verbalt, är det lättast att lära sig att dansa visuellt genom att titta på och sedan följa med.

Håll dig till musikens rytm medan du lär dig. När du lär dig att dansa kan du genom att lyssna på takten och musikens rytm hjälpa dig att komma ihåg sekvensen av stegen. Koncentrera dig på att lyssna på musiken och dansa alltid till musik istället för utan medan du lär dig en ny rutin.

Ju mer du övar på dansstegen och rutiner

Om du kämpar för att höra takten i musiken, försök att stampa med foten, klappa händerna eller räkna till 8 tillsammans med rytmen.

Öva dansrörelserna och rutinerna tills du känner dig säker. Fortsätt följa med instruktionsvideor tills du kan dansa utan att behöva titta på videon. Börja sedan dansa utan ledning av videorna genom att spela musiken och försöka komma ihåg stegen på egen hand. Du kan alltid gå tillbaka och titta på dansvideorna om du behöver en snabb påminnelse.

Ju mer du övar på dansstegen och rutiner, desto lättare kommer det att bli att komma ihåg på egen hand med tiden.

Dansa framför en spegel för att se hur du kan göra förbättringar. Välj ett utrymme där det finns tillräckligt med plats för dig att röra dig och placera en stor spegel framför dig. Öva dina danssteg och rutiner framför spegeln och se upp för delar som du tror att du kan förbättra. Träna sedan på att justera dina steg långsamt och införliva dessa i din dans.

Alternativt kan du filma dig själv när du dansar. Att ha en samling videor av dig själv som dansar låter dig också se dina framsteg över tiden.

Gå ut och dansa med din familj eller vänner för att ha kul med dina nya rörelser. När du känner dig säker på din dansförmåga är det dags att njuta av dig själv och skörda frukterna av alla dina timmars träning! Bjud in din familj eller vänner till en dansklass, fest, bar eller klubb. Alternativt kan du bjuda hem dem till ditt hem för en informell kväll med dans och kul.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.